Ćwicząca mama
Jak skomponować dietę dla sportowca?

Dzisiaj będzie dość technicznie, ale to w związku z rozpoczęciem treningów z nowym trenerem, który przygotował dla mnie specjalną dietę. Jeśli Tobie ciężko znaleźć odpowiednią osobę do treningów w swoim mieście, możesz skorzystać ze współpracy z trenerem online. 

Sportowcy uprawiający wyczynowo sport zdają sobie sprawę, że spożywanie zbilansowanej diety nie może odbywać się tylko przed i po treningu. Odpowiednie odżywianie musi być zaplanowane i kontynuowane przez długi czas, aby osiągać stale dobre wyniki. Optymalna dieta nie może stanowić wyjątku, ale musi stać się dobrym nawykiem.

Sportowcy, którzy nie potrafią samodzielnie opracować planu żywieniowego dostosowanego do uprawianej dyscypliny sportowej powinni skonsultować się z dietetykiem sportowym. Dzięki współpracy z tym specjalistą będą mogli liczyć na opracowanie indywidualnej strategii żywieniowej nastawionej na zmianę nawyków żywieniowych, dzięki czemu osiągną poprawę ogólnego stanu zdrowia i poprawią wydolność fizyczną. Planowanie jadłospisu nie jest wcale sprawą prostą, dietetyk sportowy podsunie ciekawe przepisy, które zapewnią dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości i jakości składników odżywczych przed i po zawodach sportowych.

Ważne fakty dotyczące prawidłowego odżywiania sportowca:

  • Sportowcy osiągają szczytowe wyniki, kiedy spożywają zbilansowaną dietę

  • Najważniejsze są węglowodany przechowywane w organizmie

  • Tłuszcz, jako magazyn energii jest również korzystny dla sportowców, ale z umiarem - zależy to od czasu trwania treningu i kondycji zawodnika

  • Wiele treningów zwiększa zapotrzebowanie sportowca na białko

  • Woda jest istotną częścią diety dla sportowców, odwodnienie może prowadzić do skurczów mięśni i ospałości.

Jak skomponować dietę dla sportowca?

Cenne węglowodany

Sportowcy czerpią najwięcej korzyści z ilości zgromadzonych węglowodanów w organizmie. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie do diety sportowca takich produktów jak: kasze, ziemniaki, ryż brązowy, makarony, pieczywo razowe, płatki owsiane, miód. Jeżeli będzie on zjadał każdego dnia takie składniki pokarmowe, organizm będzie miał zapas energii na cały okres treningowy. Gdy ciało trawi, węglowodany są rozkładane na glukozę i przechowywane w mięśniach, jako glikogen.

Tłuszcz w diecie sportowców

Podobnie jak węglowodany, tłuszcz jest uważany za źródło energii w ciele. Ci, którzy nie ćwiczą wyczynowo powinni wiedzieć, że około połowa całkowitego wydatku energetycznego pochodzi z metabolizmu kwasów tłuszczowych. Jednak podczas ćwiczeń trwających ponad godzinę prawie 100% tłuszczu przekształca się w energię. Dla sportowca tłuszczami wskazanymi są oleje roślinne, które można dodawać sałatek oraz masło i margaryna do smarowania pieczywa.

Białko w diecie sportowców

Oprócz węglowodanów i tłuszczów białka dostarczają energii do organizmu. Intensywny trening może zwiększyć zapotrzebowanie sportowca na białko, w zależności od danej osoby i ilości ćwiczeń. Warto wiedzieć, że zbyt duża ilość białka może prowadzić do szybszego metabolizmu, co prowadzi do większego zużycia tlenu. Produktami, które powinny znaleźć się w diecie sportowca są: mleko i przetwory mleczne, chude mięso wołowe, cielęce, pierś z kurczaka lub indyka oraz ryby i jajka.

Witaminy i minerały w diecie sportowca

Zbilansowana dieta powinna zapewnić organizmowi wystarczającą ilość witamin i minerałów. Sportowiec zdaje sobie sprawę, że minerały odgrywają ważną rolę w sporcie, ponieważ intensywny trening wpływa na zużycie sodu, potasu, żelaza, wapnia, magnezu. Zaleca się po intensywnym treningu spożycie pokarmów bogatych w potas, np. pomarańcze i banany, ponieważ potas regeneruje mięśnie. Wapń mineralny jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym, nie tylko dla sportowców. Szczególnie kobiety potrzebują dużej ilości wapnia, aby uniknąć niedoboru wapnia i osteoporozy.

Tagi
Aktualna ocena:
Twoja ocena została zapisana.
Komentarze
Brak.
Dodaj komentarz
Twój nick:


Twój komentarz:


Podaj sumę dodawania 2+3:


Strona główna Księga gości Licznik odwiedzin: 3384